Distribuční řetězce
– délka, jedná se o počet stupňů mezi výrobcem a zákazníkem
– rozsah, počet zákazníků, kteří se na distribuci podílejí
podle stupňů se distribuce dělí na:
– přímou = jediný stupeň
– nepřímou = přes několik stupňů
Funkce distribuce
Distribuční řetězec prodlužuje cestu výrobku ke konečnému zákazníkovi a vyžaduje vynakládání prostředků.
Za účelem odbourání článků řetězce jsou například prodejci v současnosti využívány e-shopy nebo je využívána přímá distribuce, jako síť prodejců některých kosmetických firem, kdy nejsou vytvářeny zásoby na skladě či obchodě, ale prodej uskutečňován na zakázku dle prodejního katalogu.
Ne vždy je však toto řešení na místě, proto je důležitá volba strategie distribuce.
Distribuční strategii ovlivňuje:
– druh výrobku
– druh trhu, zákazníků
– nároky na služby
– vzdálenost dodavatele od zákazníka.
Podle rozsahu distribuce pak rozeznáváme:
– extenzivní distribuci, výrobky jsou prodávány ve všech prodejnách
– výběrovou distribucí, kdy je výrobek k dispozici zákazníkům jen ve vybraných prodejnách
– exkluzivní distribuci, kdy lze výrobek dostat jen na jednom nebo několika místech.
Vyřizování objednávek
Podnik přijímá objednávky, zpracovává je a následně vyřizuje.
Se zpracováváním objednávek je spojeno:
– kontrola stavu zásob
– platební schopnost zákazníka
– fakturace a stav pohledávek
Používáním informačních toků prostřednictvím internetové sítě dochází k významnému urychlování toku jak dat, informací, tak i peněz.
Trendy v distribuci
Marketing mnoha společností nyní funguje na principu prodeje svých výrobků prostřednictvím sítě prodejních poradců a katalogového prodeje. Tento způsob distribuce je výhodný jak pro výrobce, tak, a to především, pro zákazníka.
Záměr tohoto distribučního trendu je jasný. Pro výrobce to znamená snížení nákladů na distribuci, pro zákazníka se otevírá možnost individuálních slev a možnost zapojit se do distribučního řetězce se zajímavými odměnami.