2. Užitkové funkce
Pro jaké výrobky se rozhodnout, aby se omezené peněžní prostředky rozdělily mezi různé druhy zboží. Teorie, kategorie celkové a mezní (marginální) užitečnosti, celková užitečnost, množství zboží a služeb, jakost výrobků, důležitost pro uživatele.
Mezní užitečnost, užitečnost a množství zboží, které jí přináší.
Teorie preferencí stanovení zákonitostí, jimž podléhá uspořádání hodnot, idealizovat individuální preferenční uspořádání, aby odpovídalo chování typického, racionálně se rozhodujícího člověka.
Metoda párového porovnání, zákazník se vyjadřuje ke dvojici parametrů daného výrobku, s cílem určit, kterému parametru dává přednost (např. DB prostředek)
Metoda neumožňující kompenzaci (horších parametrů lepšími) – konjuktivní modely
Metoda umožňující kompenzaci – metoda očekávané hodnoty
u
A jk = w ik * M ijk
i=1
Ajk mínění zákazníka k o značce j
U počet vlastností výrobku j
W ik relativní váha vlastnosti výrobku i od zákazníka k
M ijk míra v jaké výrobek j odpovídá představě zákazníka k o vlastnosti výrobku i