– členění dle podvozků:
• klasické nákladní automobily => motor i ložný prostor v jednom; mohou operativně manévrovat při nakládce i vykládce; nevýhodou je omezená povolená kapacita (zvyšuje se přívěsy, tahači + návěsy), je třeba minimalizovat prostoje při nakládce a vykládce
• přívěsy => další vozidlo, které je připojeno ke klasickému vozidlu, které mu dává hnací sílu; přívěsy nemají samostatnou hnací jednotku; zvyšuje kapacitu vozidla; levnější než nákladní auta, uplatnění u časově náročných ložných operací na větší vzdálenosti
• návěsy => hnací jednotka (tahač) zabezpečuje pohyb návěsu; zadní část návěsu má vlastní pojízdné zařízení, předek leží na tahači, tzn. že hmotnost návěsu se přenáší na tahač; lze nakládat odděleně od tahače => vhodné pro zboží, co se dlouho nakládá
– členění dle koncepcí nástaveb:
• univerzální (valníky)
• speciální (skříňové, nádržkové a izotermické)