B/ Železniční doprava
– na střední a dlouhé vzdálenosti zvláště hromadných a rozměrných substrátů
– výhody: minimální záviselo na počasí, nezávislost na silnicích, levná
– nevýhody: pomalá, nepravidelná
– problémem v ČR je při použití železničních vozů dosažení potřebné a zákazníkem požadované kvality poskytovaných přepravních služeb
– členění do základních typů vozů dle Mezinárodní úmluvy o vzájemném používání nákladních vozů (RIV)
– každý vůz má své označení a číslo => označení vozů:
• otevřené: vysokostěnné (E); nízkostěnné (K, R)
• plošinové (K, R)
• chladící (I)
• výsypné (F, T)
• kryté (G) => moderní kryté vozy s odsunovacími stropy (T), pro přepravu zvířat = mají větrání (M)
• nádržkové (U)
• hlubinové (pro přepravu těžkých a rozměrných kusů)
• oplenové (pro přepravu dlouhých kulatin, kolejnic) = L, S